Vår Box Allt du behöver på ett ställe

 

CrossFit Örebro

Vad är CrossFit?

 

Vi utför funktionella rörelser med hög intensitet vilket ger dig en utmanande helkroppsträning som inte tar mycket av din tid i anspråk. Passen är instruktörsledda i mindre grupper vilket ger en bra mix av individuell coachning och motiverande gruppträning. Våra pass är konstant varierade och unika vilket ger dig en progressiv utveckling i din träning. Vi tar inspiration från bland annat gymnastik (pullups, armhävningar, handstående etc), tyngdlyftning, rodd, löpning.

CrossFit har identifierat 10 fysiska egenskaper vars nivå bestämmer hur vältränad du är. Vi jobbar för att ständigt öka din nivå på var och en av dessa 10 egenskaper.

”Du är aldrig starkare än din svagaste länk!”

  1. Syreupptagningsförmåga.
    Kroppens förmåga att ta upp och transportera syre.
  2. Stamina – uthållighet.
    Kroppens förmåga att lagra och använda använda energi.
  3. Styrka.
    En muskels förmåga, eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa kraft.
  4. Rörlighet.
    Maximalt rörelseomfång i varje led.
  5. Effekt.
    En muskels förmåga, eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa maximal kraft under minimal tid.
  6. Snabbhet.
    Förmåga att snabbt repetera en given rörelse.
  7. Agility.
    Förmåga att snabbt ändra ett rörelsemönster till ett annat.
  8. Koordination.
    Förmåga att kunna kombinera flera olika rörelser till en enda rörelse.
  9. Balans.
    Förmåga att kunna kontrollera kroppens tyngpunkt i förhållande till underlaget.
  10. Precision.

“The wod represents an advanced routine guaranteed to exceed over time the capacity of the worlds fittest human beings. ” G. Glassman

CrossFit kräver mindre avancerad utrustning men desto mer av kompetens från tränarna. Vår “Workout of the day” (WOD) har ständigt varierade övningar och intensiteten är alltid anpassad till varje individs fysiska prestationsnivå. Vår träning engagerar alltid många muskelgrupper samtidigt och innehåller intervaller som ökar konditionsnivån. Vi använder oss av kroppsvikt, frivikter, medicinbollar, hopprep, lådor, kettlebells mm.

Vi mäter din utveckling i varje workout, inte viktminskning och midjemått mm. Vi mäter frekvens, tid på varje pass, antal rundor du hinner på viss tid, hur kort vila du behöver mm. Att alltid ha en tid att gå på till nästa gång man kör samma pass är en otrolig morot till förbättring. Vi tycker inte att viktminskning och utseende är relevanta mål i träningen utan snarare positiva bieffekter av att vara vältränad eller som vi säger, CrossFit.

Vi tränar i mindre grupper vilket gör att ni sporrar varandra samtidigt som vi som tränare har möjlighet att ge varje individ det stöd hon behöver. Gruppträning ger en helt annan energi än individuell träning. Vi ger givetvis även privatinstruktioner.

“Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.”

Ursprungligen artikeln World Class Fitness in 100 Words från www.crossfit.com, översatt av
www.crossfitnordic.se

CrossFit programming may seem random to the client and that’s a good thing! But the fact is that CrossFit workouts are in reality anything but random. Great CrossFit coaches make sure everything is well thought out weeks or sometimes months ahead of time. That’s the difference between joining a mediocre box and an exceptional one. We are indeed the latter. CrossFit workouts need to account for many different domains. The ”unknown and unknowable” is one of CrossFit’s key concepts. However, this is only in regards to the client. The programmer should know everything being thrown at an athlete and why. If you’re constantly crushing people that is not good for the body and can most likely lead to an injury. If you’re working the same muscles over and over again and do not take the time to prehab and mobilize you will also be more prone to injury. At CrossFit WordPress we know exactly what you need because we’ve lived it, studied it, tested it, put it into practice and take our jobs seriously so can feel confident about putting your trust in us.